تاریخ بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1403

آیا اشعه ماوراء بنفش (لامپ یو وی) محیط آلوده به ویروس کرونا را ضدعفونی می کند؟

فهرست مطالب

تنها بخشی از طیف نور ماوراء بنفش (یو وی) وجود داره که با اطمینان می توان گفت محیط آلوده به Covid-19 را ضدعفونی می کند. این طیف بسیار خطرناک می باشد.

دن آرنولد می گوید: “این طیف به معنای واقعی کلمه مردمو سرخ و بریون می کند.”

 

آرنولد در شرکتی مشغول بکار است که با استفاده از تکنولوژی لامپ یو وی تجهیزات ضدعفونی کننده را برای بیمارستان ها، شرکت های داروسازی و تولید کنندگان مواد غذایی در سراسر انگلیس فراهم می کنند. به تازگی و در پی نگرانی های فوق العاده زیاد جهانی در مورد ویروس کرونا، درخواستهایی غیرمعمول از او می شود.

چرا نمی تونیم یکی از لامپهای یو وی را بالای درب خروجی سوپر مارکت قرار بدیم. تا افرادی که از سوپر خارج می شوند، فقط چند ثانیه زیر نورش بایستندو ضدعفونی شوند؟

در بین توصیه های بیشماری که امروزه برای “سلامتی” در اینترنت مشاهد می شود، این ایده که می تونید پوست، لباس یا اشیاء دیگرتونو با نور یو وی ضدعفونی کنید، در بین مخاطبان، خیلی محبوبیت دارد.

یکی از کالج های تایلند، تونلی طراحی کرده که درون آن اشعه ماوراء بنفش (یو وی) قرار دارددانشجویان می تونند با عبور از درون این تونل خودشون و وسایل همراهشونو ضدعفونی کنند.

بنابراین آیا این روش خوبی برای محافظت از خودمون در برابر ویروس کرونا است؟

و آیا این درست است که “ویروس کرونا از نور خورشید متنفره” و همونطور که برخی گزارش ها در رسانه های اجتماعی ادعا می کنند، آفتاب بلافاصله اونو از بین می بره؟

خلاصه بگم: نه. به این دلایل:

پرتوهای خطرناک

 

نور خورشید شامل سه نوع اشعه ماوراء بنفش (یو وی) است.

  • UVA

كه بخش اعظم تابش اشعه ماوراء بنفش (یو وی) به سطح زمينو تشكيل مي ده. این بخش قادر به نفوذ اعماق پوست می باشد.

تصور بر اینه که تا 80٪ مسبب پیری پوست میشه. (از چین و چروک گرفته تا لکه های ناشی از بالا رفتن سن.)

  • دومین اشعه UVB

که باعث آسیب رسوندن به DNA موجود در پوستمون میشه.

و منجر به آفتاب سوختگی و در نهایت سرطان پوست می شه. (بتازگی دانشمندان دریافته اند که UVA نیز می تواند سرطان پوست را ایجاد کند).هر دوی این اشعه ها بلحاظ علمی تقریبا کاملا شناخته شده اند.(

و توسط بسیاری از کرم های ضد آفتاب می توان از تاثیرات سوء آنها پیشگیری کرد.

  • سومین اشعه UVC می باشد.

که نسبت به دو بخش قبلی، طول موج کوتاهتر و پرانرژی تری داره.

اشعه UVC به ویژه در ازبین بردن مواد ژنتیکی – چه در انسان و چه در ذرات ویروسی – بسیار مفید
می باشد. خوشبختانه، بعید به نظر می رسد که اکثر ما تا به حال با این بخش از امواج ماوراء بنفش (یو وی) روبرو شده باشیم
.

به این دلیل که مدت زیادی قبل از رسیدن به پوستمون توسط اوزون موجود در جو فیلتر شده است.

این نظریه ها تا زمانی مورد قبول بودن که دانشمندان متوجه شدند می تونندUVC را برای از بین بردن میکروارگانیسم ها بکار ببرند. از سال 1878، تولید مصنوعیUVC به روشی اصلی برای ضدعفونی کردن تبدیل شده. روشی که در بیمارستان ها، هواپیماها، دفاتر و کارخانه ها هر روزه استفاده می شه. برخی از انگل ها درمقابل ضدعفونی کننده های شیمیایی مثل کلر مقاومند. که این امر موضوعی نگران کننده می باشد، بنابراین از این امر برای فرآیند تصفیه و ضدعفونی آب آشامیدنی نیز استفاده می شه.

گرچه تا کنون تحقیقی در مورد نحوه تأثیرUVC بر ویروس کرونا انجام نگرفته اما مطالعات نشان داده اند که:

این اشعه  می تواند سایر ویروسهای هم خانواده کرونا را مانند سارس از بین ببرد، در واقع میتونه محیط آلوده به سارسو ضدعفونی کنه.

پرتوهای اشعه ی UVC ساختار ژنتیکیو هدف قرار داده. و از تکثیر  نسخه های بیشتر ویروس جلوگیری می کنند.

درنتیجه، UVCدر حال حاضر، خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا می باشد.

در چین، هر شب اتوبوس ها با نور آبی رنگ اشعه ی UVC ضدعفونی می شوند.

همچنین کف بیمارستان ها و حتی بانکها نیز برای ضدعفونی کردن پول خود از این اشعه )نوع C اشعه یو وی) استفاده می کنند.

دن آرنولد: “UVC  واقعا خطرناک است – نباید در معرض آن قرار بگیرید.”

وی همچنین می گوید: چندین ساعت طول می کشه تا با اشعه ی UVB، دچار آفتاب سوختگی شویم.

ولی با UVC تنها ظرف مدت چند ثانیه دچار آفتاب سوختگی می شویم.

وقتی بدون هیچ مانعی به نور خورشید نگاه کنیم، احساس ناخوشایندی به ما دست می ده. که اگه فقط چند ثانیه بیشتر به خورشید نگاه کنیم، این احساس تا 10 برابر بیشتر می شود. برای استفاده ایمن از UVC، به تجهیزات و آموزش های خاصی نیاز داریم. سازمان بهداشت جهانی (WHO) به افرادی که از اشعه ماوراء بنفش (یو وی) برای ضدعفونی دست یا هر قسمت دیگه ای از پوست خود استفاده می کنند، هشدار داده است.

به تازگی، دانشمندان خبر امیدوار کننده ای مبنی بر کشف نوع جدیدی از UVC داده اند. که قرار گرفتن در معرض این طیف، خطر کمتری داره.

ولی با این وجود همچنان برای ویروس ها و باکتری ها کشنده است. Far-UVC طول موج کوتاه تری نسبت به UVC داره.

تاکنون آزمایش ها روی سلول های پوست انسان در آزمایشگاه نشون داده اند که این طیف به DNA پوست آسیب نمی رسونه. (البته که برای اطمینان بیشتر به تحقیقات وسیعتر و بیشتری نیاز است).

مطالعه ای نشان داد که این طیف مانع از آلوده شدن زخم های موش با MRSA می شود. (استافیلوکوک اورئوس (طلایی) مقاوم به متی سیلین  Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus به اختصار مِرسا یکی از عمده‌ترین زیرگونه‌های استافیلوکوک است.تفاوت آن با سایر زیر گونه‌ها، مؤثر نبودن آنتی‌بیوتیک‌های معمولی در درمان آن است).در حالیکه تحقیقات دیگه ای نشان داد که اون می تونه ویروس های آنفولانزای معلق در هوارو از بین ببره.

با این حال، در اکثر لامپ های UVC موجود در بازار  هنوز از FAR-UVC استفاده نمی کنند.

لازم بذکراست که این آزمایشات روی انسان آزمایش نشده و فقط روی بخشی ازسلول های ما و حیوانات دیگه و در فضای آزمایشگاه، آزمایش شده اند.

بنابراین احتمالاً این نوع پرتوها در طول همه گیری فعلی به ما کمک نمی کنند.

نورخورشید چطور؟

آیا طیف UVA یا UVB می تونند جایگزین مناسبی برای طیف UVC باشند؟

و اگه جواب مثبته 😉  آیا این بدان معنی است که می توان از نور خورشید برای ضدعفونی استفاده کرد؟

جواب اینکه: احتمالاً – اما نمی تونید به اون اعتماد کنید.

در جهان در حال توسعه، نور خورشید در حال حاضر وسیله ای محبوب برای ضدعفونی آب است که حتی توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز توصیه شده. این روش شامل ریختن آب در لیوان یا بطری پلاستیکی شفاف و قرار دادن اون به مدت شیش ساعت در معرض نور خورشیده. بنظر می رسه که این روش ضدعفونی عملی باشه. چراکه UVA با اکسیژن محلول در آب وارد واکنش می شود. حاصل این واکنش به تولید مولکولهای ناپایداری مانند پراکسید هیدروژن می انجامد که ماده مؤثر در بسیاری از مواد ضدعفونی کننده خانگیه.

 

پراکسید هیدروژن می تونه به عوامل بیماری زا یا همان پاتوژن ها آسیب برسونه.

بدون آب، نور خورشید همچنان به ضدعفونی کردن سطوح کمک می کنه اما این امر ممکنه بیشتر از اونچه فکر می کنید طول بکشه.

مشکل اینجاست که نمی دونیم چه مدت زمانی طول می کشه تا عمل ضدعفونی توسط نور خورشید انجام بشه.

زیرا هنوز مطالعات زیادی در مورد ویروس جدید کرونا انجام نگرفته. تحقیقات انجام شده در مورد سارس، ویروسی از خانواده ویروس کرونا نشون داد که قرار گرفتن این ویروس به مدت 15 دقیقه در معرض اشعه UVA هیچ تاثیری در میزان انتشار اون نداره.

با این حال، این مطالعه به قرار گرفتن ویروس در معرض UVB یا UVA به مدت طولانی تر نپرداخته. (که به نظر می رسه به مواد ژنتیکی آسیب بیشتری می رسونه ).

اما ممکنه عملکرد سایر ویروسها به شکل دیگه ای باشد.

 

هنگامی که دانشمندان سوابق بستری در بیمارستانی در برزیلو تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که تعداد موارد ابتلا به آنفلوانزا در فصل آتش سوزی جنگلها افزایش پیدا می کنه. در زمان آتش سوزی دود بیشتری در اتمسفر وجود داره و اشعه ماوراء بنفش (یو وی) بعلت غلظت این دود کمتر به سطح زمین می رسه.

مطالعه ی دیگه ای نشون داد زمانیکه ویروس آنفلانزا به مدت طولانی تری در معرض نور خورشید قرار بگیره، و هرچه نور به این ویروس متمرکزتر بتابه احتمال ابتلا به عفونت کمتر می شود.

افسوس، این مطالعه به جای اونکه روی سطوح انجام بشه، به بررسی آنفولانزای معلق در هوا پرداخته.

کسی نمی دونه، برای غیرفعال کردن ویروس کرونا توسط نور خورشید، چه مدت زمانی نیازه تا در معرض نور قرار بگیره و یا اینکه میزان این نور چقدر باید باشه.

و حتی اگه این روش موثر هم باشه، میزان اشعه ماوراء بنفش (یو وی) در نور خورشید بسته به  آب و هوا، فصل، موقعیت جغرافیایی و اینکه در چه زمانی از طول روز قرار داشته باشیم، می تونه متفاوت باشه. (به ویژه عرض جغرافیایی)

بنابراین این روش، برای از بین بردن ویروس کرونا راهی مطمئن نخواهد بود.

ناگفته نمونه که ضدعفونی کردن پوست با هر نوع اشعه ماوراء بنفشی (یو وی) منجر به آسیب رسیدن به بافتها شده و خطر ابتلا به سرطان پوستو افزایش می ده. و در نهایت اینکه به محض اینکه ویروس کرونا وارد بدن شما بشه دیگه اشعه ماوراء بنفش (یو وی) تأثیری در ضدعفونی کردن بدنتون نداره.

منبع:

https://www.bbc.com/future/article/20200327-can-you-kill-coronavirus-with-uv-light

مترجم و گردآورنده: گروه آلماپرایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مقالات دیگر

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.

اپلیکیشن های مسیریابی

ما را از طریق برنامه های مسیریابی زیر می‌توانید پیدا کنید.