تاریخ بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1403

اهمیت استفاده از دستگاه های تصفیه هوا در اتاقهای سرور و رَک

فهرست مطالب

با افزایش تکنولوژی و استفاده از اینترنت، مراکز داده افزایش یافته اند، اما همیشه کیفیت هوا در اتاقهای سرور و رک از اولویت اصلی برخوردار نبوده، خصوصا در کشورهایی مانند ایران که این موارد عمر کمتری نسبت به سایرین دارند. ذرات وغبارات ریز موجود در هوا و آلودگی های گازی می توانند باعث خسارت به سرورها، بردهای الکترونیکی دیتاسنتر و تجهیزات مخابراتی مراکز دیجیتال مخابراتی شوند.ازجمله مشکلات رایج که درنتیجه ی وجود آلاینده ها و گردوغبار دراتاق های سرور با آن مواجه می شویم: افزایش دمای اجزا و عناصر الکترونیکی در نتیجه ی قرارگرفتن لایه گرد و غبار که موجبکاهش سرعت پردازش و طول عمر این قطعات می‌شود. اتصال کوتاه بین قسمت‌های نزدیک به هم بر روی بردهای مدار چاپی مسدود شدن مجاری عبور هوا و در نتیجه عدم تهویه مناسب تجهیزات الکترونیکی سنگین شدن تدریجی و عدم تعادل پره فن‌های خنک کننده پردازنده یا منبع تغذیه که این امر علاوه بر ایجاد سر و صدا باعث خرابی زودهنگام فن‌ها و اختلال در تهویه مناسب تجهیزات الکترونیکی می شود خوردگی در اتصالات مسی و نقره‌ای موجود در مدارات چاپی و…

شرایط مناسب برای دیتاسنتر

بر اساس موارد عنوان شده در استاندارد TIA943، ساختار فیزیکی دیتاسنتر باید دارای شرایط مناسب تهویه هوا باشد که این مورد در اغلب دیتاسنترهای مهم جهان در زمان طراحی ساختمان لحاظ می گردد.

انجمن ASHRAE (انجمن مهندسان گرمایش، سرمایش و تهویه آمریکا)، پیشنهاد می کند که مراکز داده بصورت اتاق تمیز (Clean Room) ISO8 درنظر گرفته شوند. مطالعات انجام شده توسط اینتل، نشان داده که گرد و غبار مهمترین مشکلی نیست که مدیران مراکز داده باید نگران آن باشند..

درمیان غبارات و ذارت بیشترین آسیب به تجهیزات را ذراتی با اندازه کمتر از 2.5 میکرومتر وارد می آورند.

طبق راهنمای کمیته فنی ASHRAE (انجمن مهندسان گرمایش، سرمایش و تهویه آمریکا) برای دیتاسنترها،حد قابل قبول برای تعداد ذرات معلق در هوا معادل حداکثر 10000 ذره در لیتر است. این وضعیت منطبق بر شرایط یک اتاق تمیز کلاس 8 بر مبنای استاندارد ISO 14644-1 می‌باشد. علاوه بر ذرات معلق، در این راهنما بر اهمیت آلاینده‌های شیمیایی بخصوص ترکیبات گوگرد و لزوم کنترل و کاهش این گازها تأکید شده است.

با این تفاصیل، نه تنها تجهیزات رایانه ای در معرض هوای آلوده در مراکز داده قرار دارند بلکه کارکنانی که در این ساختمان ها کار می کنند نیز در معرض آلودگی هوا قرار گرفته اند که می تواند به سلامتی آنها آسیب برساند. آسم، از دست دادن تمرکز، خستگی، حالت تهوع و سردرد فقط برخی از نتایج احتمالی قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا در محیط داخلی است. علاوه بر این، کیفیت پایین هوا در محیط کار با افزایش غیبت کارکنان همراه است و می تواند منجر به کاهش بهره‌وری شود.

تصفیه هوا آلماپرایم مدلAP421
تصفیه هوا آلماپرایم مدلAP361
تصفیه هوا آلماپرایم مدلAP363
فیترهپا
فیلتر کربن

نحوه عملکرد تصفیه هوای آلماپرایم

دستگاههای تصفیه هوای آلماپرایم مدلهای AP-363، AP-361 و AP-421 مناسب برای اتاق سرور، به ترتیب شامل یک پیش فیلتر برای جذب ذرات معلق درشت و گردوغبار، یک فیلتر کربن اکتیو یا کربن فعال برای جذب گازها و آلاینده های شیمیایی و یک فیلتر هپا برای جذب ذرات معلق ریز و فوق ریز می باشند بدین صورت که قادر به جذب ذرات با ۰٫۳ میکرون کوچکی اند و میزان کارایی آنها در حذف ذرات ۹۹٫۹۷٪ می باشد. همچنین با داشتن فیلتر الکترواستاتیک تاثیر چشمگیری در حذف ذرات گردو غبار دارند. همچنین دستگاه‌های تصفیه هوا بدلیل دارا بودن ویژگی‌هایی همچون:

طول عمر زیاد فیلترها
عدم انتشار گاز اوزن که باعث خوردگی و فرسودگی تجهیزات می‌شود.
راندمان منحصربفرد فیلترها (میزان ذرات معلق در خروجی دستگاه تقریبا صفر می‌باشد.)
اعلام زمان تعویض فیلتر توسط خود دستگاه
فیلتر حذف ازون
خدمات پشتیبانی حرفه ای و مجرب (تمامی مدلها دارای 18 ماه گارانتی می باشند)
گردش هوای پاک بصورت 24 ساعته و …

نتیجه گیری:

اتاق های سرور شریان حیاتی در جوامع امروزی می باشند و تجهیزات مهم و گران قیمتی را در بطن خود نگه می دارند. در نتیجه بایستی تمامی اقدامات لازم برای پیشگیری از خسارت های وارده به تجهیزات را انجام دهیم. یک دستگاه تصفیه هوا با کیفیت خوب می تواند به شما در تنظیم درجه حرارت، کاهش آلاینده ها، پیشگیری از خرابی تجهیزات و … کمک کرده و طول عمر تجهیزات را طولانی تر کند درنتیجه از خسارتهای هنگفت اقتصادی جلوگیری به عمل آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مقالات دیگر

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.

اپلیکیشن های مسیریابی

ما را از طریق برنامه های مسیریابی زیر می‌توانید پیدا کنید.