تاریخ بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1403

شاخص کیفیت هوا یا AQI چیست؟

فهرست مطالب

شاخص کیفیت هوا یا AQI چیست؟

AQI شاخصی است که برای گزارش روزانه‌ی کیفیت هوا به کار می رود و نشان می‌دهد که هوای اطرافتان چقدر تمیز یا آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی شما داشته باشد. این شاخص بر اثراتی متمرکز است که ممکن است چند ساعت یا چند روز بعد از تنفس در این هوا با آنها مواجه شوید. به عبارت دیگر میزان تأثیر هوای آلوده بر سلامت انسان را نشان داده و درک آن را برای شهروندان آسانتر می سازد. شاخص کیفیت هوا برای شش آلاینده اصلی هوا شامل منواکسیدکربن، دی اکس

دی اکسید نیتروژن، اوزون، دی اکسید گوگرد، ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون و ذرات معلق کوچکتر از 5/ 2 میکرون محاسبه می شود.

 

اعداد شاخص کیفیت هوا چه معنایی دارند؟

محدوده این شاخص بین 0 تا 500 متغیر است. هر چه شاخص بالاتر باشد، هوا آلوده‌تر و اثرش بر سلامتی بیشتر است. مثلا شاخص 50 نشان‌دهنده‌ی هوای پاک با اثری خیلی کم بر سلامت عموم مردم است، اما شاخص 300 نشان‌دهنده‌ی وضعیت هوای اضطراری است.

شاخص 100 عمدتا نشان‌دهنده‌ی مقدار مجاز آلاینده‌ها طبق استانداردهای ملی است و این مقداری است که برای حفاظت از سلامت عمومی تعیین می‌گردد. مقادیر زیر 100 معمولا قابل قبول فرض می‌شوند اما با عبور شاخص از 100، کیفیت هوا ابتدا برای گروههای حساس و سپس به تدریج برای همه ناسالم خواهد شد.

محدوده 0 تا 500 شاخص کیفیت هوا معمولا به شش محدوده‌ی زیر، تقسیم می‌شود که هر کدام نیز با یک رنگ مشخص می‌شوند:

خوب  AQI بین 0 تا 50، به رنگ سبز : کیفیت هوا رضایت‌بخش است و آلودگی هوا بی‌خطر یا کم‌خطر است.

سالم (متوسط) AQI بین 51 تا 100، به رنگ زرد: کیفیت هوا قابل قبول است مگر برای تعداد بسیار کمی از افراد مثلا کسانی که نسبت به اوزون حساسیت ویژه ای دارند.

ناسالم برای گروه های حساس AQI بین 101 تا 150، به رنگ نارنجی: در این محدوده هم احتمال تاثیر گرفتن عموم مردم کم است اما بعضی از افراد گروههای حساس ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. مثلا افراد دارای بیماری ریوی، کهنسالان و کودکان

ناسالم، AQI بین 151 تا 200 به رنگ قرمز: هنگامی که عدد شاخص کیفیت هوا بین 151 تا 200 قرار داشته باشد، کلیه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار م یگیرند، گروههای حساس ممکن است دچار عوارض شدیدتری شوند.

خیلی ناسالم، AQI بین 201 تا 300 به رنگ بنفش: هشداری برای سلامتی به حساب می‌آید و بدین معنی است که هر کسی ممکن است با اثرات جدی‌تری بر سلامت خود مواجه شود.

خطرناک، AQI بین 301 تا 500، به رنگ قرمز تیره : درصورتی که عدد AQI بالاتر از 300 باشد، شرایط به نحوی است که کلیه افراد جامعه می بایست از قرارگرفتن در هوای آزاد خودداری نمايند و یا حتی الامکان شهر را ترک کنند. اخطاری جدی برای سلامت همه و اعلام وضع اضطراری است. در این وضعیت احتمالا تمام افراد جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این شاخص به علت حساسیت بیشتر امروزه جایگزین یک شاخص قدیمی‌تر یعنی “ضریب استاندارد آلودگی”(PSI) شده است.

 

برای خرید و آگاهی از انواع دستگاه تصفیه هوا حتما روی لینک بزنید.

aqi در هواشناسی چیست

aqi در هواشناسی چیست

AQI بالاتر از 100، نشان دهنده ی هوای ناسالم

به صورت کلی در صورتیکه  AQI از ١٠٠ بالاتر رفت نشان دهنده هوای ناسالم است، به خصوص اگر هوا آفتابی باشد. در این روزها اگر به علائمی مثل سنگینی قفسه سینه، سوزش چشم یا سرفه دچار شدید خودتان را از هوای آلوده دور نگه دارید و اقدامات زیر را انجام دهید:

حتی المقدور در طول روزهایی که میزان آلودگی هوا بالاست در خانه بمانید. میزان بسیاری از آلاینده هوا در داخل خانه کمتر از خارج خانه است.

اگر مجبورید از خانه خارج شوید، کارهای خود را به سرعت انجام داده و کمتر در معرض هوای آلوده قرار گیرید.

در شرایط آلودگی هوا از ورزش یا فعالیت جسمی شدید در خارج خانه اجتناب کنید؛ هرچه سریع تر تنفس کنید، هوای آلوده بیشتری را وارد ریه‌های خود می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مقالات دیگر

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.

اپلیکیشن های مسیریابی

ما را از طریق برنامه های مسیریابی زیر می‌توانید پیدا کنید.