تاریخ بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1403

یون منفی و نکاتی جالب در مورد عملکردش در بدن

فهرست مطالب

یون چیست؟

یون به اتم یا مولکول‌هایی گفته می‌شود که بار الکتریکی اضافه داشته باشند و این بار می‌تواند منفی یا مثبت باشد. نابرابری تعداد کل الکترون‌ها با پروتون‌ها، در یک اتم یا مولکول، به آن بار خالص مثبت یا بار خالص منفی الکتریکی می‌دهد. در هوا ذرات با بارهای مثبت و منفی وجود دارند. از تجمع ذرات با بار مثبت ، یون مثبت و ذرات با بارمنفی ، یون منفی تشكیل می شود. بالا بودن میزان یون مثبت در هوا باعث احساس افسردگی، سر درد و سستی و …. در افراد می گردد. یون های منفی در هوا نیز به ذرات معلق در هوا چسبیده و هوا را از وجود آلاینده ها پاک می نماید.

 

می دانید چرا در کنار آبشار یا در دامنه ی کوه ها احساس بهتری دارید؟

در این مکان ها هزاران یون منفی وجود دارد. در هوای تازه ی روستاها معمولأ 2000  تا 4000  یون منفی در سانتیمتر مکعب وجود دارد و در کوهستان بیشتر از 100.000 یون منفی در سانتیمتر مکعب وجود دارد در حالیکه در هوای آلوده شهری کمتر از 100 یون منفی در سانتیمتر مکعب وجود دارد. بسیاری از تصفیه کننده های هوا دارای فیلترهایی هستند که ذرات معلق در هوا را پس از عبور در خود نگاه داشته و هوای تمیز و پاک را مجددا به فضا می فرستند، معمولا دستگاه تصفیه کننده هوا یا دستگاه های بخور دارای سیستم تولید یون های منفی یا یونیزاسیون هستند که به کارکرد بهتر فیلتر های تصفیه کننده کمک قابل توجه ای می نماید.

 

یون منفی چیست؟

درحالیکه یونیزاسیون هوا در بیمارستانها و اماکن کاری اروپا و روسیه اجباری است، درکشور ما علیرغم هوای مسموم و بسیار آلوده ی این اماکن، به تازگی مورد توجه قرار گرفته است. یونها ذرات باردار موجود درهوا هستند که در طبیعت زمانیکه انرژی بر مولکولی مانند دی اکسید کربن، اکسیژن، آب یا نیتروژن وارد می شود، باعث می شود که یک الکترون از مولکول جدا شده و یک یون باردار مثبت به جا بگذارد. الکترون جدا شده خود را به نزدیکترین مولکول می چسباند و آن را تبدیل به یون باردار منفی می کند.این یون باردار منفی اکسیژن است که بهترین تأثیر را بر ما دارد. یونهای منفی ذرات باردار الکتریکی هستند که آلودگی های موجود در هوایی را که ما تنفس می کنیم از بین می برند و اثر جوان کننده ای بر سیستمهای فیزیولوژیکی ما دارند (مانند سیستم تنفسی).

 

فواید یون منفی

از بين بردن باكتريها، جلوگيري از پير شدن سلولهاي بدن، بالا بردن توانايي نگهداري اكسيژن در خون، عملكرد بهتر سوخت و ساز بدن، بالا بردن ميزان هوشياري، از بين بردن خستگي، بالا بردن مقاومت بدن (سيستم ايمني) در مقابل بيماريها، تآثير اساسي در معالجه ی سردرد، بي خوابي/كم خوابي، آلرژي، آسم و فوائد بسيار ديگر.

یون های منفی برخلاف اسمشان تاثیرات مثبتی بر سلامت، خلق و خو و سطح انرژی ما دارند

 یون های منفی برعکس یون های مثبت هستند و اثر معکوسی بر سلامت، خلق و خو و سطح انرژی ما دارند. زمانی که یک مولکول الکترونی بدست آورد یون های منفی ایجاد می شوند. با استفاده از این ویژگی یون های منفی قادرند به طور استاتیکی ذرات موجود در هوا مانند گرد و غبار، کپک و دیگر آلاینده ها و مواد آلرژی زا را جذب کنند. با اتصال به آلاینده ها و مواد آلرژی زا به آنها یک بار منفی می دهند و سبب می شوند که این ذرات به جای معلق بودن در هوا به زمین و یا نزدیکترین سطح موجود سقوط کنند. یون های منفی حتی می توانند با باکتری ها و ویروس های موجود در هوا اتصال برقرار کرده و به این طریق هوا را پاکیزه کنند.

در محیط های طبیعی به ویژه در سواحل، جنگل ها و در نزدیکی آبشارها یون های منفی به وفور یافت می شوند و این ها محیط هایی هستند که شما به ندرت در آن ها احساس خستگی و افسردگی می کنید. بیشترین تاثیر یون های منفی را می توانید پس از وقوع رعد و برق احساس کنید. با افزایش میزان یون های منفی در فضای زندگی بسیاری از مردم شگفت زده خواهند شد و از مزایای یون های منفی برای سلامتی شان بهره مند می شوند.

 

تاثیرات یون منفی 

یون های منفی به وسیله کاهش اثرات نابود کننده یون های مثبت موجود در محیط زیست؛ حس تندرستی و سلامت روحی را در شما افزایش می دهند. معمولا از یون های منفی به عنوان ضد افسردگی طبیعی نام برده می شود.

تاثیر فیلترهای یون منفی برای پاکیزه کردن هوا از گرد و غبار، گرده، بو، دود، ذرات معلق، شوره حیوانات خانگی، انواع قارچ و سایر مواد آلرژی زا به اثبات رسیده است.

یک تصفیه کننده ی هوای خوب می تواند به طور قابل توجهی باعث کاهش ویروس ها و باکتریهای موجود در منزل شما شود.

برای خرید و آگاهی نسبت به انواع دستگاه تصفیه هوا حتما روی لینک بزنید.

نقش یون ها در بدن

نقش یون ها در بدن

سطح بالای یون های منفی عملکردی مشابه داروهای ضد افسردگی و متعادل شدن سطح سروتونین

مطالعات نشان می دهد که وجود سطح بالایی از یون های منفی در بدن می تواند به عنوان داروهای ضد افسردگی مؤثر در درمان اختلال عاطفی فصلی (SAD افسردگی فصلی) تجویز شود.

این یون ها همچنین می توانند سطح انرژی و تمرکز شما را بهبود بخشند. تحقیقات در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد یون های منفی سطح سروتونین را در مغز متعادل می کنند و تاثیر بی نظیری در بهبود خلق و خوی افراد دارند.

مطالعاتی در فرانسه نشان داده است که استفاده از یون های منفی می تواند به الگوی خواب بهتر کمک کند. این نیز یکی ازنتایج مثبت مربوط به متعادل شدن سطح سروتونین در مغز است.

این یون ها باعث کاهش سردرد و بیماری می شوند. در شرکت اتحادیه نورویچ به این نکته پی بردند که استفاده از فیلترهای یون منفی برای تهویه هوا در محیط اداره، میزان ابتلا به سردرد و بیماری در این محیط ها به میزان زیادی کاهش داشته است. در اروپا به طور معمول از ژنراتورهای یون منفی برای بهبود بیماران و افزایش تندرستی آنها استفاده می شود.

عملکرد مژک ها را در دستگاه تنفسی شما بهبود می بخشند و از ریه هایتان در برابر التهاب و تحریک محافظت می کنند؛ در نتیجه به موارد کمتری از بیماری های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا و حتی تب یونجه و آسم مبتلا می شوید.

The role of ions in the body

The role of ions in the body

افزایش سطح تمرکز و عملکرد ذهنی

آزمایشات به طور منظم نشان داده است: افرادی که در معرض سطوح بالایی از یون های منفی قرا گرفتند در چالش های ذهنی بسیار موفق تر از سایر افراد عمل کرده اند. دکتر پیرس در مرکز کاربردی علوم شناختی می گوید “یون های منفی جریان اکسیژن به مغز را افزایش می دهند که نتیجه آن هوشیاری بالاتر، کاهش خواب آلودگی، و انرژی روانی بیشتر است. “

دستگاه های تصفیه هوای آلماپرایم تولید کننده ی یون منفی می باشند و دارای اثر آرامش بخشی هستند و در متعادل کردن الگوی تنفس، کاهش فشار خون و از بین بردن تنش نقش بسیار مهمی دارند. یون های منفی به طور مستقیم جذب جریان خون می شوند و با رادیکال های آزاد مضر موجود در بدنتان مبارزه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مقالات دیگر

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.

اپلیکیشن های مسیریابی

ما را از طریق برنامه های مسیریابی زیر می‌توانید پیدا کنید.