تاریخ بروزرسانی: 27 فروردین 1403

مدیریت آلرژی در محل کار

فهرست مطالب

مدیریت آلرژی در محل کار

آلرژی باعث کاهش کارایی در محل کار، افزایش هزینه های پزشکی و ناتوانی کارکنان شما می شود. درست است که نمی توانید آلرژی کارکنان خود را درمان کنید، اما می توانید اثرات آلرژن ها را در محل کارتان کاهش دهید. در این مطلب یاد میگیرید که چگونه می توانید سلامت کارکنانتان را بهبود بخشیده و با آلرژن ها مبارزه کنید.

آلرژن های رایج در محیط کاریمان

آلرژی حساسیت به یک ماده است. زمانیکه کارمندی دارای حساسیت در معرض ماده ی آلرژن قرار بگیرد، سیستم ایمنی بدن او به شکل نامناسب و غلط عمل می کند بطوریکه سیستم ایمنی فرد بیش از حد معمول به آن ماده واکنش نشان می دهد. امروزه حساسیت یا آلرژی شغلی به یکی از بیماری های آلرژیک نسبتا شایع در کشورهای صنعتی و در حال توسعه تبدیل شده است.

آلرژی های شغلی اغلب شدید هستند و موجب ناتوانی موقت و یا از کار افتادگی دائم می گردند. آلرژن های شغلی ارگان هایی نظیر بینی، ریه، چشم و پوست را مورد هدف قرار می دهند.

آسم شغلی آلرژیک می تواند در کارگران صنایع پلاستیک، کائوچو یا رزین به دنبال تماس مکرر با مولکول های شیمیایی کوچک پراکنده در هوا ایجاد شود. دامپزشکان، ماهیگیران و مراقبین حیوانات در آزمایشگاه ها نیز ممکن است دچار واکنش های آلرژیک شوند. همچنین کارکنان سیستم های بهداشتی به دلیل استنشاق پودر های شیمیایی موجود در دستکش های لاتکس ممکن است، دچار آسم شوند.

بسته به محیط کاری شما، انواع مختلفی از آلرژن ها در محل کار وجود دارند که می توانند به طور بالقوه بر کارکنان شما تاثیر بگذارد، از جمله:

  • شوره، پر و موهای ریز حیوانات
  • مواد شیمیایی صنعتی مانند حلال ها، سفید کننده ها و چسب ها
  • عطر و ادکلن ها
  • گرده ی گیاهان، گرد و غبار و هاگ و اسپور قارچ ها
  • گرد و غبار چوب و رزین
  • و

 

در حالی که بسیاری از علائم آلرژی فقط ناخوشایند و آزاردهنده اند، اما برخی از این علائم آنقدر جدی اند که تهدیدی برای حیات آدمی نیز می باشند. علائم آلرژی از فردی به فردی دیگر متفاوت است، آلرژی می تواند منجر به شوک آنافیلاکسی، آسم، رینیت (التهاب مخاط بینی) و … شود.

هزینه های تحمیلی آلرژی در محل کار

مطالعات نشان می دهد که آلرژی ها به طور قابل توجهی در میزان بهره وری در محیط کار تاثیر می گذارند. گزارشی که اخیرا توسط آمریکایی ها انجام گرفته نشان می دهد که این کشور به علت آلرژی هر ساله 3.5 میلیون روز کاری را از دست می دهد. یکی دیگر از این گزارشات نشان می دهد که کارکنان مبتلا به آلرژی بازده ای تقریبا 10٪ کمتر از همتایان سالم خود دارند. علاوه بر اینها، هر ساله حدود 9 تا 10 میلیون مراجعه کننده به پزشکان، در خصوص حساسیت داریم.

اصلاح محیط کار

باید سعی کنید تا آلرژن های محیط کارتان را شناسایی کرده و به حداقل برسانید. اگر کارکنانی با مشکل آلرژی داشته باشید، آنها را جدی بگیرید و طرح مناسبی برای پیشگیری علائم آلرژی بریزیداگر متوجه شدید علائم خفیف آلرژی کارکنان شما افزایش چشمگیری داشته است، به دنبال علل احتمالی باشید. ممکن است این مشکل به علت وجود کپک، قارچ یا تهویه نامناسب بوجود آمده باشد. البته این در حالیست که مواجهه با عوامل آلرژیک اجتناب ناپذیر است، برخی از اصلاحات نسبتا ارزان، سلامت محل کار شما را بهبود می بخشند.

مثلا

  • نظافت و پاکیزگی محل کارتان را جدی بگیرید.
  • شناسایی و تعمیر  لوله های فرسوده و قدیمی آب که کاهش رشد کپک و قارچ را به دنبال دارد.
  • در طول فصل آلرژی (به طور معمول بهار فصل اوج آلرژیست، چراکه بسیاری از درختان در این فصل گرده افشانی می کنند) در دفتر کاریتان از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید.

 

  • از دستگاه های مجهز به فیلترهای هوای HEPA در محل کارتان استفاده کنید.
  • کارمندان را تشویق کنید که به طور مرتب میز و فضای شخصی کاری خود را تمیز کنند، با این کار میزان گرد و غبار، کپکها و قارچ و سایر عوامل تحریک کننده کاهش می یابد.
  • حذف فرش و سایر مواد جذب کننده که ممکن است آلرژن ها را جمع آوری کند.
  • هنگامی که کارکنان، مواد شیمیایی صنعتی و سایر عوامل تحریک کننده را بکار می برند، از وسایل محافظتی مانند ماسک ها، دستکش ها و کرم های محافظتی استفاده نمایند.
  • در صورت امکان، برای آلرژن های معمول در محل کار جایگزینی پیدا کنید.

تشویق برای پیشگیری و درمان

بسیاری از مردم فکر می کنند که عوامل بروز آلرژی خود را می شناسند، اما آنها اغلب در اشتباهند. آلرژی های ناشناخته می تواند منجر به درمان نامناسب، افزایش علائم و کاهش بهره وری در محل کار شود. اگر کارکنان شما در معرض آلرژی های جدی هستند، آنها را تشویق کنید که به متخصص مراجعه کنند. تست آلرژی – همراه با داروهای هدفمند و سایر درمانها – ممکن است عملکرد روزانه کارمندان را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مقالات دیگر

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.

اپلیکیشن های مسیریابی

ما را از طریق برنامه های مسیریابی زیر می‌توانید پیدا کنید.