تاریخ بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1403

چگونه از دود دست دوم در امان بمانیم؟!

فهرست مطالب

دود دست دوم سیگار و اثرات استشمام آن در طولانی مدت، از آن دسته مسائلی میباشد که بشر به دلیل افزایش مصرف سیگار در حال حاضر با آن رو به رو است. این مشکل در کشور ما نیز نمود پیدا کرده است به خصوص در چند سال گذشته به علت مشکلات اقتصادی و اجتماعی به وجود آمده در که به دلیل تحریم ها، بیماری کرونا و همچنین افزایش مشکلات روحی و روانی بوده است، باعث شده که این پدیده افزایش مصرف سیگار در کشور ما به وقوع بپیوندد.
 ضرر سیگار برای کودکان

ضرر های دود سیگار بر اطرافیان

آثار مخرب و ضرر های دود سیگار بر هیچ کسی پوشیده نیست. اما به دلیل تمرکز بر آسیب سیگار بر فرد سیگاری از ضرر های دود سیگار بر اطرافیان غافل شده ایم. دودی که فرد نه به دلیل مصرف آن، بلکه از معاشرت با فرد سیگاری به او می رسد، که از آن به عنوان دود دست دوم یاد می کنیم. دود سیگار سه نوع دود دارد: دود دست اول (اولیه) که فرد سیگاری از طریق فیلتر می کشد؛ دود دست دوم (ثانویه) از سر سیگار در محیط، منتشر شده و شخص سیگاری آن را به بیرون بازدم می کند؛ و اما دود دست سوم (ثالثیه) نیز سمومی است حاصل ازدود تنباکو که روی بدن و وسایل شخصی فرد سیگاری قرار گرفته و اگر دیگران با آن تماس پیدا کنند آلوده خواهند شد. دود ثانویه و ثالثیه، دودهای تحمیلی هستند. براساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی، تنباکو سالانه جان بیش از ۸ میلیون نفر را می گیرد که از این تعداد، حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار، جان خود را از دست می دهند. همچنین براساس همین آمار، ۳۰ درصد از انواع بیماری قلبی و عروقی و یک سوم سهم بیماری تنفسی (مثل ذات الریه و تنگی نفس) شامل این افراد می شود.

بوی بد سیگار و تاثیرات آن بر کودکان

آسیب کودکان از دود دست دوم

کودکان و نوزادان، آسیب پذیر ترین گروه جامعه هستند، به همین دلیل بیشترین ضربه را از دود دست دوم سیگار می خورند. در خانه هایی که افراد، آزادانه سیگار می کشند، کودکان به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار ، بیشتر دچار بیماری های تنفسی مانند ذات الریه، سندروم مرگ ناگهانی یا برونشیت می شوند. همچنین کودکانی که بیماری هایی مثل تنگی نفس دارند، بیماریشان تشدید می شود. در دوران بارداری که هنوز ریه جنین به طور کامل شکل نگرفته، کشیدن سیگار توسط مادر باردار یا اطرافیان، اثرات جانبی فراوانی برای جنین دارد، چنانکه وزن فرزند مادران سیگاری ۱۷۰ تا۲۰۰ گرم کمتراز مادران غیر سیگاری است.

ضرر سیگار برای کودکان

اما راهکار چیست؟

آنچه آشکار است افزایش مصرف سیگار، از کنترل خارج شده و این برای آینده ی فرزندان ما بسیار خطرناک است. کاملا واضح و مبرهن است که سیگار کشیدن ابتدا در بعد فردی برای سلامتی افراد مضر بوده و از طرفی در بعد اجتماعی وجهه ی خوشایندی ندارد. با این حال نمی توانیم آزادی عمل انسان ها را از آنها سلب کرده و از مصرف سیگار منع کنیم. برای مثال شما نمی توانید مردم عادی را از خوردن غذای چرب منع کنید. پس با وجود اینکه با ضرر های دود سیگار بر مصرف کنندگان آن آشنا هستیم، نمی توانیم آنها را مجبور به ترک سیگار کنیم؛ بنابراین باید تمهیداتی بیندیشیم تاحد امکان در معرض دود دست دوم سیگار قرار نگیریم. در ادامه راهکارهایی برای حفاظت خود و خانواده در برابر عواقب آن ارائه می دهیم:

تاثیرات دود دست دوم سیگار بر کودکان

ایجاد قوانین

اولین و بزرگ ترین قدم، شروع از خانه و خانواده خود است. هر شخص غیر سیگاری حق این را دارد که در محل زندگی خود، هوای پاک را تنفس کند مخصوصا در مورد کودکان که قربانی اصلی این مسئله هستند و در آینده دچار مشکلاتی مثل آسم و سایر مشکلات تنفسی خواهند شد. پس سرپرست خانواده حتی اگر خود، سیگاری باشد باید یک سری قوانین را در این مورد رعایت کرده و دیگران را به رعایت آن تشویق کند. قوانینی اعم از اینکه درون خانه سیگار نکشد، در نزدیکی فردی که سیگاری نیست از استعمال آن بپرهیزد و…. ، که همه این قوانین در راستای حفظ دوری از دود دست دوم و حفظ سلامتی سایر اعضای خانواده بسیار ثمربخش است.
دوری از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم

دوری از مکان های آلوده

به عنوان سرپرست، پدر یا مادر یک کودک و یا حتی به عنوان کسی که به سلامتی خود اهمیت می دهیم باید از مکان هایی که در معرض ناخواسته این دود قرار می گیریم دوری کنیم. برای مثال به کافه ها و رستوران هایی که در آن سیگار کشیدن مجاز است، نرویم و یا در مکان های عمومی مثل پارک، در مجاورت فرد سیگاری قرار نگیریم.

تنفس دود دست دوم سیگار در مکان های عمومی

اعتراض خود را بیان کنیم

بسیاری مواقع در مهمانی ها، مکان های عمومی و یا در محل کار، شما یا فرزندان تان به طور ناخواسته و به اجبار در معرض این دود قرار می گیرید و برای اینکه فرد از شما آزرده خاطر نشود تصمیم به سکوت می گیرید ولی مسئله اینجاست که این امر سلامتی شما و فرزندتان را به خطر می اندازد و شما نباید به خاطر دلخور نشدن دیگران، آینده خود و فرزندان تان را نادیده بگیرید.

آسیب هایی که سیگار برای اطرافیان دارد

تصفیه هوا با تکنولوژی روز

راهکارهایی که پیش از این به آنها پرداختیم، راهکار های کلی بود که راجع به هرگونه مشکلی در قدم اول به فرد پیشنهاد میشود اما همانطور که میدانید مشکلات دنیای مدرن راه حل های مخصوص زمان خود را نیاز دارند.حقیقت این است که ما در اکثر مواقع نمی توانیم از دود سیگار دوری کنیم! چرا که شاید رییس شرکت ما در محل کار سیگار می کشد یا اینکه پدر یا مادر خانواده، درون خانه در حال استعمال آن است. در هر کدام از این دو سناریو و هزاران هزار مثال دیگر ما در موقعیتی نیستیم که بخواهیم از دود دست دوم سیگار دوری کنیم! آلودگی های درون یک محیط بسته به خودی خود معضلی برای سلامتی افراد است و هوای مکان بسته ای که در آن سیگار کشیده می شود مشکل بسیار جدی تری برای آن اشخاص به حساب می آید. راه حل پیشنهادی ما رفع بوی سیگار با فیلتر کربن با استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا است؛ با استفاده از این روش می توان هوای محیط اطراف خود را تا چندین متر (متغیر با توجه به مدل دستگاه)، هوای آلوده را تصفیه کند. کم ترین کاری که ما می توانیم برای سلامتی خود انجام دهیم، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای رومیزی است تا حداقل هوایی که تنفس می کنیم، سالم باشد. شاید رئیس، همکار، والدین، همسر و … نتوانند عادت خود را کنار بگذارند ولی این ما هستیم که باید از سلامتی خود و خانواده محافـظت کنیم چون همه ی ما لایق تنفس هوای پاک هستیم.


دستگاه های تصفیه هوای آلماپرایم

معرفی دستگاه های تصفیه هوا رومیزی و خودروی:

تصفیه هوا خودرویی مدل AP-151 AP-152

این دو مدل دستگاه تصفیه هوا مناسب برای استفاده در انواع خودرو،میز محل کار، خانه و…. استفاده می شود و ۲ تا ۳ متر مکعب هوای اطراف خود را تصفیه می کند و نرخ خروجی هوای پاک ۱۵ متر مکعبی دارند. این دستگاه ها علاوه بر پیش فیلتر، دارای ۳ لایه فیلتر هستند: فیلتر ضد باکتری، فیلتر هپا و فیلتر کربن فعال ، که هرکدام وظیفه ی مشخصی دارند. برای مثال پیش فیلتر وظیفه ی جذب گرد و غبار درشت را بر عهده دارد؛ فیلتر هپا تمام ذرات معلق موجود در هوا تا ۳ دهم میکرون را از بین می برد؛ و فیلتر کربن، که گاز های مضر ( مانند دود دست دوم) و بوی بد سیگار را از بین می برد. با پد ژله ای که همراه این دستگاه هست به راحتی می توان آن را روی داشبورد نگه داشت، همچنین این دستگاه تصفیه هوا دارای شارژر فندکی نیز هست که به راحتی می توان از آن در خودرو استفاده کرد.

دستگاه AP-152

دستگاه AP-152

تصفیه هوای خودرو مدل AP121

همه از بوی بد سیگار و ماندگاری آن در محیط های بسته متنفرند، حتی کسانی که خود سیگاری هستند نیز از این مشکل رنج می برند. یکی از ویژگی هایی که این دستگاه تصفیه هوا را از دو مدل دیگرمتمایز می کند وجود یک محفظه خوشبو کننده است که علاوه بر رفع بوی سیگار با فیلتر کربن (که این قابلیت در دو مدل دیگر نیز هست)، هوای معطر جایگزین آن می کند. البته این تنها مزیت این دستگاه نیست، این دستگاه نرخ بیشتری در تحویل هوای پاک دارد(۲۰ متر مکعب در ساعت) و همچنین بسیار سبک است (۶۰۰گرم) که حمل و نقل آن را بیش از همیشه برای مصرف کننده آسان کرده و البته میزان صدای کمتری نیز تولید می کند(حدود۴۵ دسی بل)؛ همچین فیلتر این سری از تصفیه کننده های خودرویی فیلترهای قوی تری هستند و یکی از بهترین گزینه ها برای دوری از دود دست دوم سیگار است.


دستگاه AP-121

منابع

Health Effects of Secondhand smoke / cdc.gov

Is Secondhand Smoke as Dangerous as Smoking a Cigarette / healthline.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مقالات دیگر

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.

اپلیکیشن های مسیریابی

ما را از طریق برنامه های مسیریابی زیر می‌توانید پیدا کنید.