تاریخ بروزرسانی: 6 فروردین 1403

فیلتر کردن ویروس کرونا با هپا

فهرست مطالب

در مورد اپیدمی (همه گیری) ویروس کرونا (COVID-19) ، متداول ترین سوال در مورد فیلتراسیون اینه که ” آیا فیلتر کردن ویروس کرونا امکان پذیر هستش ؟ ” یا ” فیلتر ویروس کرونا قابل ساخت هستش؟ 

جواب سوال؛ بله ،

فیلتر ویروس کرونا قابل ساخت هست . فیلترهای هپا بسته به میزان کاراییشون ویروس هارو از هوا فیلتر می کنند.

فیلترهای هپا:

استفاده در مصارف بهداشتی از قبیل: بیمارستان ها، صنایع داروسازی، کارخانجات تولید مواد غذایی و آشامیدنی. همچنین در بیمارستانها بویژه اتاقهای عمل، اتاقهای مراقبتهای ویژه، اتاقها و کابینهای ایزوله، مناطقیند که از  فیلتر هپا استفاده می شه.

اندازه ذرات (ویروس ها)

ذرات به اندازه 1 میکرومتر یا اندازه های کوچکتر خطر بیشتری برای سلامتی انسان دارند. اندازه ویروس ها در بین این آلاینده ها، که ما آنرا به اختصار PM می نامیم، بین 0.02 تا 0.4 میکرون می باشد. اندازه ویروس کرونا بین 0.08 تا 0.16 میکرون است.

بنابراین با استفاده از فیلترهای هپا (HEPA)، ذرات آلاینده ای از قبیل ویروس ها را می توان فیلتر کرد و اثرات مضر آنها را کاهش داد. با این حال، فیلترهای هپا به تنهایی برای محافظت در برابر ویروسها کافی نیستند. علاوه بر این بایستی پارامترهایی مانند دما، رطوبت، فشار ، شدت صدا، لرزش و الکتریسیته ساکن را نیز مد نظر گرفت. به همین دلیل باید تمامی هشدارهای متخصصان را جدی گرفت تا از شیوع بیماریهای ویروسی همه گیر  محافظت شود


مقاله مرتبط : آیا اشعه ماوراء بنفش (لامپ یو وی) محیط آلوده به ویروس کرونا را ضدعفونی می کند؟

آیا دستگاه تصفیه هوا می تونه ویروس کرونارو فیلتر کنه؟

تا اندازه ای … بله، فیلتر ویروس کرونا با دستگاه تصفیه هوا  تا حدی امکان پذیر است.

دستگاه تصفیه هوای مجهز به فیلتر هپا، می تونه بخشی از ذرات موجود در هوارو فیلتر کنه. اما هیچ دستگاه تصفیه هوایی نمی تونه به طور صد­در­صد­ ­­از شما در برابر ویروسها محافظت کنه.

خُب … در این مقاله ، موارد زیرو بررسی می کنیم:

  • فناوری فیلتراسیون هپا
  • فیلترهای هپای موجود در دستگاه های تصفیه هوا چطور می تونند بخشی از ویروس هارو از هوا فیلتر کنند؟
  • ویروس کرونا چه مدت می تونه در خونه شما زنده بمونه؟
  • دستگاه های تصفیه هوا، چطوری باعث افزایش عملکردسیستم ایمنی بدن میشن؟

چگونه فیلتر هپا محیط آلوده به ویروس ضدعفونی می کنه؟

متداولترین تکنولوژی در ساختار فیلتر که توسط دپارتمان انرژی (DOE)، نامگذاری شده، فیلتر True هپا یا H13 نامیده می شود. فیلتر True هپا تا 99.97٪ ذرات با اندازه 0.3 میکرون یا بزرگترو از بین می بره، اما این موضوع توصیفی مفید ولی درعین ­حال ناقص از قابلیت فیلتر ­هپا است.

حتی اگه برخی ذرات (مانند ویروس های کرونا و آنفولانزایH1N1) از فیلتر عبور کنند، بخشی از اونا به دلیل اثر مغناطیسی الیافهای فیلتر هپا از بین می روند. افزایش فیلتراسیون ذرات ویروسی ریز – که می تونه بیش از 100 برابر کوچکتر از ذراتی مانند گرد و غبار، گرده و شوره باشه – پدیده ای است به نام Brownian Motion، که در آن ذرات میکروسکوپی در الگوهای زیگزاگ حرکت می کنند و در فیبرهای مارپیچی هپا به دام می افتند.

 

اما نکته مهم اینه که:

اگرچه فیلتر هپا یکی از مشخصات DOE است ولی پروتکل تست و تولید در بخش مصرف کننده با مقدار واقعی اون متفاوته به همین دلیل هیچ یک از برندهای تصفیه کننده نباید ادعا کنند که می تونند کاملاً مَردُمو از کرونا محافظت کنند. دستگاه های تصفیه هوا اگه متناسب با اندازه ی اتاقمون انتخاب بشن، یک لایه ی محافظتی اضافی محسوب میشن. ( بشن میشن )

فیلترهای هپا می تونند بخشی از ذرات موجود در هوا مانند کرونا و سایر ویروسهای آنفولانزا را از بین ببرند. اما میزان دقیق فیلتراسیونی که می شه ادعا کرد درست و حسابیه، فقط با آزمایش در محیط های کنترل شده، قابل دسترسیند که البته  این آزمایشات هم هنوز در حال انجامند.

ویروسها چگونه انتشار می یابند و چرا دستگاه های تصفیه می تونند به ما کمک کنند؟

طبق اعلام مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری ها، ویروس کرونا توسط تماس نزدیک شخص آلوده به فردی دیگر گسترش می یابد، به ویژه هنگامی که فرد آلوده سرفه یا عطسه کند. ذرات ویروس به یکدیگر متصل شده و توسط بخار آبی منتقل می شوند  که این ذرات در قطرات بسیار ریز مه مانندی شناور می باشند. سرفه یکی از علائم اصلی  کروناست، بنابراین انتقال ذرات آلوده معلق در  هوا نگرانی بزرگی محسوب میشه.

تنها راه برای حصول اطمینان، بمنظور حذف ذرات ویروسی از هوا، به گردش در آوردن کل حجم هوا در یک اتاق یا فضای محصور شده است، آنهم چند بار در ساعت.

حالا چرا چند بار هوا رو تصفیه میکنه؟

برای بالابردن احتمال ورود ذرات ویروس تقریباً کم وزن به جریان هوای ورودی به  فیلتر دستگاه تصفیه هوا.

متخصصان بهداشتی  برای پیشگیری کرونا هرروزه، بیشتر و بیشتر به افراد توصیه می کنند که در خونه هاشون بمونند. پس لطفا فقط برای کارهای ضروری از خونمون بیایم بیرون. توجه داشته باشیم که دستگاه تصفیه هوای مجهز به فیلتر هپا می تونه نقش قابل توجهی در به حداقل رسوندن انتقال ذرات آلاینده ی موجود در هوا داشته باشه.

نتیجه گیری:

استفاده از دستگاه تصفیه هوایی که فیلتر هپا داره، میتونه تو این روزای کرونایی تا حدودی به سلامتیون کمک کنه، تاثیر صددرصدی نداره ولی قطعا بی تاثیرم نیست.

دستگاه مدل AP241:

میتونه انتخاب مناسبی برای اتاق بچه/هامون، اتاق خوابمون و حتی اتاق کارمون باشه.

دستگاه مدلAP-421:

برای محیطهای بزرگتر مدل AP421 میتونه انتخاب مناسبی باشه. با توجه به اندازه ی فیلتر هپای این دستگاه، متراژ بیشتریو پوشش میده و البته که به لحاظ فنی خیلی خیلی قویتره.

1- مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری ها (Centers for Disease Control and Prevention)

مترجم و گردآورنده: گروه آلماپرایم

منابع:

www.alencorp.com/blogs/articles/air-purifiers-and-coronavirus

www.ulpatek.com/can-hepa-filter-capture-the-coronavirus

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.

اپلیکیشن های مسیریابی

ما را از طریق برنامه های مسیریابی زیر می‌توانید پیدا کنید.